Talviloma-viikko, niin on suuria odotuksia tallissa vietettyjen tuntimäärien suhteen! Viime öinen pakkanen antoi pienen pienen uuden toivon kipinän siitä että auto rullailisi vielä tämän talven jäillä.

No niin vihdoin on bensaletkutkin paikoillaan ja (suurin)osa sähköistä vedettynä, mutta ennenkaikkea koneen paikallaan käynnistäminen odotti pakosarjan valmistumista, joka on nyt siinä kunnossa että konetta kehtaa pöryyttää. Viimeinen urakka ennen koneen tulille laittoa oli jäähdytysjärjestelmän virittely. 

Uhmatakseni kaikkia hyväksi havaittuja konsteja päädyin kokeilemaan öljynjäähdytystä alkuperäisellä vesi-öljyjäähdyttimellä (ei vähiten silkkaa laiskuutani, vaikka muitakin syitä on). Tämä tietty lisää vesi puolen putkitusta aika oleellisestikin. Muutenkin oli tarkoitus käyttää mahdollisimman paljon koneen alkuperäisiä kytkentöjä. Jäähdytin tosin on cliosta, jossa ei siis ole korkkia eikä näin ollen paisuntasäiliötäkään. Näin ollen paineellinen paisuntasäiliö lienee ainoa järkevä lisuke tuohon.

Oman lisämausteensa letkujen asennukseen aiheutti syylärin ja koneen kovin eri kokoiset putket. Syylärin 32mm piti jotenkin muuttaa koneen 26mm. Päädyn haastamaan itseni uudestaan alumiinin juottamisessa ja ainakin toistaiseksi sauma on pitänyt, vaikkai kaunis olekaan.

 

Versio kolme näyttäs nyt toimivan suhteellisen järkevästi? Ensimmäinen yritys oli totaalinen fiasko kun paineellinen paisuntasäiliö jäi paineettomaksi oman letkuissa sekoilun takia, mikä ilmeisesti päästi myös uutta ilmaa järjestelmään. => seurauksena luonnollisesti koneen nopea kiehuminen. 

Toinen versio sitten samalla layoutilla, eli paisuntasäiliö suoraan syylärin ylävesiletkussa, josta muistona umpeen tulpattu tökö kuvassa. Samaan ylävesiletkun jatkoon tulee alapuolelta myös öljynjäähdyttimeltä tuleva letku. Vesipumpun ja termostaatin ilmausletkun (pieni) yhdistin suoraan paisuntasäiliön ilmausyhteeseen. Tämäkään viritys ei tuntunut käyttäytyvän järkevältä joten muutin koko kuvion vielä kertaalleen.

Kuten kuvasta näkyy poistin paisarin edellä mainitusta kohdasta ja tulppasin yhteen. Samalla sain vedettyä ylävesiletkun suorempaan, niin että syylärin ilmaus onnistuisi paremmin. Paisarin vein tankin yläpuolelle ja vedin pelkästään vesipumpun ilmausletkun siihen ja tulppasin paisarin ylemmän yhteen. Ilmauksen kannalta paisari jää aavistuksen verran liian alas, mutta toki sen voi tallissa ilmauksen ajaksi nostaa ylemmäksikin, tiiviissä järjestelmässähän ko. korkeudella ei liene suurta merkitystä.

 

Usean ilmauskierroksen jälkeen (syyläri, ylävesiletku, termostaatti) jälkeen olen melko vakuuttunut että vettä on jokapaikassa. Tosin kuten forumilla jo kirjottelin järjestelmä lämpenee todella nopeasti. Useiden kommenttien jälkeen testasin lämpenemistä vielä ihan erikseen ja noin 9min käyttämisen jälkeen koneen ja syylärin lämmöt noin 95 astetta, jossa flekti lähtee pyörimään. Lämmöt laskee pien flektin käynnistymisen jälkeen noin 80 asteesees, jossa flekti sammuu. Eli siltä osin järjestelmä vaikuttaa lupaavalta. Tuo nopea lämpeneminen vielä hieman hämää, siis jos yleinen keskiarvo on ettei flektiä ensimmäisen 15min aika ole tarvittu (tai jotkut ei koko kesänä?). Noh jokatapauksessa aion tuolla virityksellä ponnistella ensimmäistä kertaa radalle.

Eräs syy koneen nopeaan lämpenemiseen voi olla erittäin laihalla käyvä tyhjäkäynti. Asensin lambda anturin vasta edellä mainittujen testien jälkeen ja AFR ampasee tyhjäkäynnllä ihan tappiin 19.8 - 20 AFR, mikä on suoraan sanottuna huolestuttavaa! Toivottavasti pakosarjasta löytyy riittävästi vuotoja joka selittäisi tuon, muuten edessä voi olla pidempi harmaiden aivosolujen hierominen syyn selvittämiseksi ja ongelman korjaamiseksi.