Jaaha viimein uskaltauduin kardaanin kimppuun. Volvon kardaaneja tutkiskellessa todettiin, että ainakin tukilaakerin kiinnityksessä on ohjauspintaa kovasti ja jonkin verran myös haarukka päissä. Lähestyin siis haastetta sorvaamalla päät irti sellaisenaan jotka sitten hitsattiin lyhennettyihin putkiin.

Tukilaarein osalta onnistumis todennäköisyys lienee aika suuri.

Sen sijaan kardaaniputkien osalta ohjaupinnat jäivät aika lyhyiksi (15-20mm), joskin hyvin tiukat putkeen. Lyhyen haarukan kellottaminen suoraan ei myöskään ollut mikään helppo tehtävä. Seuraavan kardaanin kokeilisin ehkä jatkaa keskeltä, jollain heittokellottamis pituutta jää huomattavasti paremmin. Noh jokatapauksessa kardaani on nuilla konstein kasattu, jahka pääsee tasapainottamaan, niin sittenhän sen näkee josko ovat suorassa vai eivät?

Koneen asettelu on edenny niin pitkälle että ilmanputsaria sovitellaan paikalleen. Ruiskujen-rail on pahasti edessä Pipercrossia ajatellen ja asian tiioilta joutui käyttämään aika paljonkin mielikuvitusta. Pienellä kikkailulla sain kuitenkin putsarin tuettua kurkkujen päälle. Kaunishan tuo ei ole, mutta jospa toimis. 

Toisaalta putsarin kans se ei sitten näytä ihan niin huonolta

Kone on ilmeisesti hivenen eri kulmassa kuin Tomilla on ollut ja tuo ilmanputsarin siirto tietty aiheuttaa osansa, jokatapauksessa ilman putsarin reikää konepellissä piti hivenen siirtää. Onneks oli jo valmiik pop-niitattu lisä palanen ison reiämn peittona. Tuo pitkula lisä aukko tulee peitettyä heti jos ensimmäiset testit toteavat järjestelyn toimivaksi ja putsarin aukon oikeaan paikkaan.

Ratti kuvioista keskusteltiin, jonkin verran eri ihmisten kanssa niin forumilla kuin puhelimessakin. SnapOff versiota kovasti kaikki suosittelivat  ja se lieneekin valinta pitkässä juoksussa. Nyt kuitenkin kotikylältä löyty kohtuu hintanen pikairrotuskeskiö ja ratti käytettynä, jotka saavat luvan kelvata ainakin alkuun. Hitsattava mutteri tyyppinen keskiö epäilemättä löystyy ajan mittaan. Pieni ohjausholkki piti sorvata, että jaa keskiön varmasti suoraan, muuten aika suoraviivainen asennus.

Sähköjä-sähköjä-Sähköjä....jotenki tuntuu että tuota johto viidakkoa riittää ja riittää vaikka perustoiminnot on pelannu jo kauan. Flektin sähköistyshän tuli tehtyä jo tovi sitten: kytkin yammun oman flektin ohjauksen pois ja otin clion syylärin anturilta flekti ohjauksen (käynnistyy alemmassa lämmössä) ja lisäksi vedin pakko-ohjaus katkaisijan ohjaamoon. Kaikki tämä yammun alkuperäisen releen kautta. 

Lambdan asennus oli aika suoraviivainen toimenpide tuolla PLX:n valmiilla paketilla. Kytkennät yammun eculle ja tiedonkeruuseen vaativat sitten vähän enempi rimpuilua, mutta paikallaan ovat. 

Tiedonkeruuksi päädyin tosiaan RaceChrono & RaceDac yhdistelmään, josta ainakin prätkä puolella on ihan hyviä kokemuksia. Iso näyttöisen puhelimenhan tuo sitten tarvii vielä jatkoksi. Yllättävän paljon aikaa kuluu anturisignaalien ryöstämiseen alkuperäisestä johtosarjasta. Mutta ensi testejä varten riittävät RPM, kaasun asento, Lambda ja nopeus on nyt kytketty. Lukemien skaalaus täytyy vielä tehdä myöhempien tulkintojen helpottamiseksi. RaceDac hallinnointi tapahtuu tekstipohjaisesti tietokoneen bluetooth yhteyden kautta, eli erillisiä tietoliikenne piuhoja ei tarvita.